Antagonise: Studio trailery
Studio trailer #1: Mark Jansen a Jack Driessen mluví o nahrávání alba Antagonise
Quarterpast: Studio trailery
MaYaN - vynechané scény
Vůbec první video týkající se MaYaN. Autorka promofotek Audrey Dujardin se pokoušela o jakési interview, které se vzhledem k pokročilé hodině zvrhlo v cosi neidentifikovatelného... Podívejte se sami :)
Studio trailer
Trailer z nahrávání alba Quarterpast. Jedná se zejména o sestřihy z videí, které uveřejnili MaYaN na svém oficiálním YouTube channelu (zde v sekci Making of Quarterpast), některé záběry se však v těchto videích neobjevily (např. nahrávání growlů).
War on Terror (2011) - videoklip
Datum vydání: 3. srpna 2011
Místo natáčení: severní Holandsko
Datum natáčení: 3. července 2011
Režie, produkce: Tijo Oost
Téma videa se dotýká kontroverzních témat, jako je násilí na civilistech a znásilňování žen, které páchají američtí, popř. evropští vojáci na misích v zemích Blízkého a Středního východu.
Více o natáčení v interview s Robem van der Loo ZDE
Making of Quarterpast
Všechny klipy nahráli na YouTube MaYaN na účet mayanofficial.
Nahrávání bicích – den první (Bestie)
Ariën alias „Bestie“ se vrací ze své „bestiální nahrávací klece“.
Nahrávání bicích – den druhý (Kontrolujeme Bestii)
Ve videu můžeme vidět právě nahrávajícího Ariëna a také klávesáka Jacka.
Nahrávání bicích – den třetí (Poslouchání ve studiu)
V tomto videu můžeme slyšet nahrávku Ariënových bicích.
Nahrávání bicích – hotovo!
Zde vidíme Franka, jak hraje svůj první „riff“ na dveře, a slyšíme Jacka s Ariënem a jejich „hlasovou hru“. Za zmínku stojí Ariënova imitace Glumova hlasu :)
Nahrávání kytar – den první (Pivo a kozičky)
„Pivo a kozičky… ech, riffy a kočičky.“ Nejdříve vidíme Franka, jak hraje na kytaru, poté někoho z kapely (zřejmě Franka), jak si hraje s Markovou kočičkou Lunou.
Nahrávání kytar – den druhý (Ahoj, Simone)
V tomto videu Frank hraje na kytaru některé úryvky z budoucích skladeb. V krátkém střihu můžeme vidět i „studiového kouzelníka“ Simona Oberendera.
Nahrávání kytar – den třetí (Výbava, hluk a kočička)
Zde nám Frank ukazuje studio, představuje různé nahrávací vybavení včetně hlučného zesilovače a vrzajících dveří. Pak následují další záběry Markovy kočičky Luny.
Nahrávání kytar – den čtvrtý (Toef-tanggg-toeketoepeeewww)
V tomto videu můžeme slyšet další úryvky z nahrávání a také vidět Simona a Franka, jak jsou fascinováni riffem „Toef-tanggg-toeketoepeeewww“ :)
Nahrávání kytar – den pátý (Simon ohluchnul, riffy, intro na bicí)
Na začátku videa to Frank trochu přehnal s hlasitostí, dále můžeme slyšet další úryvky a na konci videa vidíme Franka, jak „hraje“ na bicí.
Nahrávání kytar – den šestý (Pokus číslo jedna)
Zde Frank předvádí jedno ze svých sól. Na konci videa můžeme ještě jednou vidět Simona a jeho „Toef-tanggg-toeketoepeeewww“.
Nahrávání klávesových sól – část první
Jack Driessen a Sascha Paeth blbnou s klávesami.
Nahrávání klávesových sól – část druhá
Další video, ve kterém Jack předvádí různá sóla na klávesách.
Nahrávání klávesových sól – část třetí
Zde Sascha bojuje s počítačem a Jack nám ukazuje své další klávesové umění.
Nahrávání vokálů – Floor!
V tomto videu vidíme a slyšíme Floor Jansen, jak zpívá úryvek z písně Drown the Demon.
Nahrávání vokálů – Floor Jansen & Simone Simons
Simone a Floor nahrávají sborové party ze skladby Sinner’s Last Retreat. Simone stojí na svém „osobním pódiu“ – zřejmě proto, že je Floor vyšší, aby tedy mohly mít mikrofon ve stejné výšce.
Nahrávání vokálů – Henning Basse
Henning nahrává refrén ze skladby Symphony of Aggression.
Nahrávání vokálů – Henning Basse, část 2
V tomto videu zpívá Henning „ženským hlasem“ část z písně Course of Life.
Nahrávání vokálů – Henning Basse a jeho Sanctuaries
Henning měl takové problémy s výslovností slova sanctuaries, až nakonec ve výsledku tuto část skladby Symphony of Aggression musela zpívat Floor. Ironií je, že se toto slovo objevuje i na novém albu Sons of Seasons – Magnisphyricon v písni Sanctuary (což je mimochodem duet se Simone Simons). Jak se zdá, v této písni Henning s výslovností ještě problém neměl ;)
Nahrávání vokálů – Ariën Mustaine
Po imitování Gluma v tomto videu můžeme vidět další Ariënovu imitaci. Tentokrát napodobuje hlas zpěváka Davea Mustaina ze skupiny Megadeth. Parodoval kousek z jejich písně Sweating Bullets (Potící se kulky), kde název skladby zaměnil za Sweaty balls (Zpocené koule). Pro srovnání s originální písní klikněte zde.
Nahrávání vokálů – Ariën vypráví o sebelítosti
V tomto videu můžeme vidět Ariëna, jak nahrává mluvenou větičku „Your self-pity is just another excuse to shed the blade“ (Tvoje sebelítost je jen další výmluva, proč odložit ostří) ze skladby Drown the Demon. Původně tato věta byla myšlena jako žert, nakonec se však členové kapely rozhodli ji do písně vložit.
Nahrávání vokálů – Sascha si dělá srandu z Henninga
Během nahrávání Henningových vokálů blbnul Sascha se zvukem a změnil Henningovi tón hlasu tak, že zněl jako Chip a Dale. Henning to však do nahrávací komory neslyšel a tak si z něj Sascha s Markem dělali srandu :)
Nahrávání vokálů – Henning nahrává speciální část
Zatímco v minulém videu Sascha Henningovi zvýšil tón hlasu, zde mu ho naopak snížil kvůli nahrávání frází In places a The traces ze skladby Celibate Aphrodite.
Nahrávání vokálů – co musely Simone a Floor nahrát
Sascha Paeth chtěl ukázat Simone a Floor, jak mají nahrát sborovou pasáž ze Sinner’s Last Retreat, ale poněkud pozměnil text: „Five times a day, that would be great! / Eight times or nine, that would be fine!“ (Pětkrát denně by bylo skvělé! / Osmkrát nebo devětkrát, to by bylo akorát!)
Nahrávání vokálů – Floor a Simone blbnou
Opět nahrávání sborové pasáže ze Sinner’s Last Retreat. Před nahráváním mají Floor a Simone záchvat smíchu, pravděpodobně ze Saschovy ukázky z předchozího videa.
Nahrávání vokálů – Laura Macrì
První a (zatím) jediné video z nahrávání vokálů s Laurou. Slyšíme úryvek z Celibate Aphrodite.
MaYaN: Isaac o MaYaN pro Sarkophag Rocks
První album kapely MaYaN, Quarterpast, vyšlo 20. května 2011 – je to skvělé CD! Jak na něj reagoval tisk, fanoušci a vaši kolegové?
Vydávat album s tolika známými hudebníky a hostujícími muzikanty je vždycky tak trochu ošidné. Někteří lidé si asi myslí „hm, určitě dostali nahrávací smlouvu jenom proto, že znají ty správné lidi“. Pravdou je, že MaYaN získal smlouvu dlouho předtím, než jsme kontaktovali hostující hudebníky. Ale stejně na album lidé reagovali většinou pozitivně, odehráli jsme několik úžasných koncertů a skvělé turné po Jižní Americe a všichni na to vzpomínáme s radostí.
Ke skladbě War on Terror jste natočili videoklip, který si na YouTube vysloužil spoustu skeptických komentářů, hlavně od amerických uživatelů. Proč jste si vybrali právě toto téma? Věděli jste předem, že by mohlo vyvolat takovou vlnu kritiky?
Samozřejmě, bylo jasné, že se o tom bude hodně mluvit, a to je dobrá věc. Každý člověk nemá stejný názor, a o to je to všechno zajímavější. Tímto klipem jsme chtěli říct jen jedinou věc – během války se děje spousta křivd. Každou chvíli jsou zabíjeni nevinní lidé – lidé, kteří nikdy nechtěli mít s válkou nic společného. Přišlo mi dost komické, jak někteří lidé pořád říkali, že se nic takového ve skutečnosti neděje, i když jsme všichni viděli nahrávku, na níž vojáci močili na mrtvolu. Někteří pořád přivírají oči nad pravdou.
Jak jste daleko s přípravami na druhé album kapely MaYaN?
Vlastně už máme docela dost materiálu. Základní náčrtky skladeb. Všichni spolupracují na skládání písní, takže to opět bude dost rozmanitá hudba. Ještě jsme nestanovili termín pro nahrávání, protože nejvyšší prioritu má teď Epica, ale řekl bych, že skládání dovedeme do zdárného konce do konce letošního roku.
Objeví se na druhém albu jiní hostující zpěváci? Máte už nějaké kandidáty na mysli?
O tomhle budeme rozhodovat později, až složíme všechny písně. Určitě se nechceme opakovat, takže nějaké změny budou, ale ještě nevíme žádné podrobnosti. Nejdřív složíme nějakou krutou hudbu! Určitě bych na dalším albu chtěl mít nějaké hostující growlery. Třeba směsku některých nejlepších growlerů/screamerů na světě. Hustý.
Čtyři členové z kapely MaYaN hrají v Epice a naopak. Je pro vás jednodušší skládat nové písně a přicházet na nové nápady, když spolu tak často pracujete na více projektech?
Je to vážně zvláštní náhoda, že máme tolik společných členů. Někdy třeba napíšeme něco pro Epicu a nakonec to skončí ve složce pro příští album MaYaN. Dokud nezačneme míchat styly obou kapel, tak to není žádný problém. Budeme prostě skládat další hudbu, a dokud budete mít vy lidi zájem o obě kapely, pořád o nich uslyšíte :-)
ZDROJ: http://www.sarkophag-rocks.com/html/isaac-mayan-28-03-12-en.html
PŘEKLAD: ItalianManiac
Komentáře k písním (Quarterpast)
Členové nizozemské symphonic death metalové kapely MaYaN poskytli náhled do písní, které dohromady tvoří Quarterpast, debutové album kapely.
01) Symphony of Aggression / Symfonie útoku
Nejsložitější píseň s propracovanými kytarovými pasážemi, která se nejsnadněji nahrávala. Frank [Schiphorst, kytarista] používal kytaru Bo-El MC7 s kobylkou Seymour Duncan JB, pro čistší zvuk jinou MC7 s tlustším krkem. V této první písni, která otevírá celé album, již zpívají všichni zpěváci – Floor [Jansen ze skupiny ReVamp, bývalá členka After Forever], Simone [Simons z Epicy], Henning [Basse ze Sons of Seasons], Mark [Jansen, kytarista a zakládající člen kapel MaYaN a Epica] a Ariën [van Weesenbeek, bubeník v kapelách MaYaN a Epica]. Během nahrávání jsme byli otevření novým názorům a využili jsme kvality hlasů všech zpěváků.
02) Mainstay of Society (In The Eyes of the Law: Corruption) / Základ společnosti (V očích zákona: Korupce)
Tato píseň vznikla z kytarového licku v outru předcházející písně Symphony of Aggression. Frank improvizoval s tímto lickem a Mark složil základ pro Mainstay of Society během jednoho odpoledne, přičemž ho založil jenom na tomto licku. Tato skladba také obsahuje nejtěžší kytarový riff. V písni se objevuje hlavně growling, o ženské vokály v refrénu se postarala Simone.
03) Quarterpast / Čtvrthodina
Chlapecký sbor pro naše album nahráli v Londýně. Původně jsme ho chtěli použít pro jinou píseň, ale způsob, jakým to zazpívali, nás přiměl to neudělat a podbarvit to jinou hudbou, abychom tomu dodali extra tajemný dojem.
04) Course of Life / Cesta životem
Typicky spontánní skladba, kterou jsme složili u Marka doma přibližně ve stejné době, kdy jsme nahráli vícehlasou pšoukavou píseň. To byste nechtěli slyšet. Mark stisknul „přehrát“ později toho dne, když byla otevřená okna. Bylo skvělé pozorovat výrazy na tvářích lidí, kteří okolo projížděli na kolech!
05) The Savage Massacre (In The Eyes of the Law: Pizzo) / Brutální masakr (V očích zákona: Pizzo)
Ariën byl úplně propocený po nahrávání této skladby! Neměl čas na zkoušení – jenom si poslechnul předprodukční nahrávky ve studiu a zvládnul to skoro hned! Laura [Macrì], talentovaná operní zpěvačka z Itálie, hraje velkou roli v této písni se svým italským textem. Je to tvrdá skladba s atmosférickou střední částí.
06) Essenza Di Te / Tvoje vůně
Jenom jsme zmáčkli „nahrávat“ a nechali jsme Jacka [Driessena, klávesista MaYaN] něco spontánně zahrát. Pak jsme nechali Lauru [Macrì, hostující zpěvačku], ať dělá co umí. Tohle z toho nakonec vzniko. Demo nahrávku jsme nazvali Perfume (Parfém). Určitě se podívejte na film Parfém [http://www.csfd.cz/film/12790-parfem/], který nás inspiroval k napsání této písně.
07) Bite The Bullet / Překousni to nejhorší
Až nyní potřebovala Frankova kytara novou sadu strun. Na celé album jsme použili jenom dvě sady, víc jsme jich nepotřebovali. Zato jsme spotřebovali celkem asi 30 trsátek. V této skladbě exceluje Henning [Basse ze Sons of Seasons, hostující zpěvák]. Proto tomu taky říkáme „Henningův song“. Ukazuje tady, co všechno dokáže se svým hlasem: chrapláky, jemné části i sborový souzvuk.
08) Drown The Demon / Utop démona
Vůbec první studiová skladba, na níž Floor Jansen a Simone Simons zpívají spolu! Ariënův hlas můžete slyšet na konci skladby. Nahráli jsme ho jen tak z legrace, ale nakonec jsme se rozhodli to použít. Promiň, Ariëne!
09) Celibate Aphrodite / Afrodita v celibátu
Zatímco Henning [Basse, hostující zpěvák] nahrával svoje vokální části, Sascha [Paeth, producent] blbnul se zvukem. Změnil tón jeho hlasu, takže Henning pak zněl jako Chip a Dale, ale sám to neslyšel. Videonahrávku můžete vidět na YouTube na adrese http://www.youtube.com/watch?v=yAjrnKPkU0c .
10) War On Terror (In The Eyes of the Law: Pentagon Papers) / Válka proti teroru (V očích zákona: Pentagonské dokumenty)
Mark [Jansen], Jack [Driessen, klávesista], Ariën [van Weesenbeek, bubeník] a Frank [Schiphorst, kytarista] v této skladbě společně vykřikují „Pane, ano Pane! Pane, ne Pane!“. Je to nejtvrdší píseň na albu. Zabývá se takzvanou „válkou proti teroru“, která se vlastně vede jenom pro zvýšení vlivu nad danou oblastí a pro zachování vývozu ropy, ale nebude to fungovat, protože za 20 let stejně budeme muset všichni mluvit čínsky. ;-)
11) Tithe / Desátek
V této písni nebyly zraněny žádné mince! Církev si díky nám vlastně nic nevydělala.
BONUS TRACK: Sinner’s Last Retreat (Deed of Awakening) / Hříšníkovo poslední útočiště (Skutek procitnutí)
Frank si ve studiu jen tak z legrace improvizoval kytarové sólo. Nepřemýšlel nad tím, jenom tak poškubával s vibrační pákou. Z technické stránky to byla hrůza, ale nás to pořádně rozesmálo. V této skladbě se ještě jednou všechno a všichni spojuje dohromady. Je to velké finále! Text pomáhala skládat Najla*) a poskytla tak svůj náhled na konflikty na Blízkém a Středním východě.
*) Johanna Najla Fakhry je profesionální tanečnice orientálních tanců, modelka, překladatelka a tlumočnice, která také MaYaN doprovázela na turné po Nizozemsku, Belgii a Německu (viz obrázek).
MaYaN: Biografie
Na začátku roku 2010 začal všestranný hudebník Mark Jansen (Epica) pracovat na projektu společně s klávesistou Jackem Driessenem a kytaristou Sanderem Gommansem (oba jsou bývalí členové After Forever). Jejich cílem bylo vytvořit heavy metal a technický death metal spojený s Jackovým charakteristickým symfonickým aranžmá. Všichni tři hudebníci spolu pracovali na skládání hudby, ale poté Sander zjistil, že nemůže projektu věnovat dostatek času. Mark tedy požádal kytaristu Franka Schiphorsta (Symmetry, Marcel Coenen & Friends, Christmas Metal Symphony), zda by měl zájem o spolupráci. A on měl.
Když se Mark, Jack a Frank dali dohromady, objevila se mezi nimi silná vzájemná sympatie. Skladby vznikaly jedna za druhou. Spojují se v nich technické deathmetalové riffy, podněcující k házení hlavou, s monstrózními melodickými symfonickými pasážemi, prokládanými bouřlivými bicími. To vše završují Markovy složité texty nutící k zamyšlení, které vám vmete do obličeje svým brutálním gruntem a řevem. Když se projekt vyvíjel nad očekávání dobře, všichni tři již zmínění členové se rozhodli vrhnout se do toho naplno a vytvořit novou kapelu. Sestavu doplnili Ariën van Weesenbeek (Epica, ex-God Dethroned), Isaac Delahaye (Epica, ex-God Dethroned) a Jeroen Paul Thesseling (Pestilence, Obscura). Tak se zrodil nový "stroj na metal" – MaYaN. Jméno kapely vybral Mark, jelikož byl odjakživa fascinován mayskou civilizací.
Jelikož si jejich hudba žádala více, členové kapely začali uvažovat o čistých vokálech. Jejich úvahy vyústily ve spolupráci s hosty – Floor Jansen (Nightwish, ReVamp, ex-After Forever), Simone Simons (Epica), Henning Basse (Sons of Seasons). Metalovému publiku také představili jednu z největších italských operních talentů, Lauru Macrì.
Demo nahrávky zaslali do Nuclear Blast, první a nejlepší nahrávací společnosti, která měla zájem o vydání této hudby. V Nuclear Blast byli po poslechu demo nahrávek ohromeni a jejich nadšení vedlo k ujednání nahrávací smlouvy. Další velký krok k úspěchu.
MaYaN si k nahrávání svého debutového alba Quarterpast najali Gate Studios s proslulým producentem Saschou Paethem. Album vyšlo 20. května 2011. Název alba vybrala kapela na základě soutěže, do níž měli fanoušci posílat své návrhy. Vítězný návrh vymyslel Robert Hanly.
Po úspěšném nahrání alba basistovi Jeroenovi nedovolil jeho velmi nabitý rozvrh zúčastnit se plánovaných živých koncertů. Byl proto nahrazen Robem van der Loo (Epica, ex-Sun Caged, ex-Delain).
V současnosti je MaYaN ve své nejlepší formě. Kapela prezentovala svoje první album Quarterpast 19. května 2011 ve známém amsterdamském klubu Paradiso. Objevilo se také několik zmínek o dalším albu, které mělo vyjít již koncem roku 2012. Skupina podepsala smlouvu celkem na čtyři alba.
Během července kapela natočila svůj první videoklip k písni War on Terror, který vyšel v srpnu 2011. Videoklip a další videa z natáčení alba můžete najít pod položkou Videoklipy.
Několik měsíců po celosvětovém turné k albu Quarterpast nebylo o MaYaN příliš slyšet. Členové působící taktéž v Epice se věnovali především vydání nového alba Requiem for the Indifferent a následnému vyčerpávajícímu koncertování po celém světě. Na MaYaN se však nezapomnělo – členové kapely ve volných chvílích pilně pracovali na materiálu pro další album. V létě 2012 kapela MaYaN využila mateřské dovolené Simone Simons, zpěvačky Epicy, a nastoupila do studia Sandlane k nahrávání nové desky.
Během roku 2013 došlo k mírným změnám v obsazení skupiny. Nejdříve z projektu odstoupil kytarista Isaac Delahaye, který se chtěl soustředit na jiné věci. Na druhou stranu však kapela získala dva nové plnohodnotné členy – zpěváka Henninga Basse a italskou sopranistku Lauru Macrì. Finální náhrada za Isaaca se našla až začátkem roku 2014 a stala se jí mladá nizozemská kytaristka Merel Bechtold (Purest of Pain).
Další nahrávka s názvem Antagonise (Antagonismus) spatřila světlo světa 31. ledna 2014. Kromě všech stálých členů se na albu objevují také mnozí hosté – Floor Jansen (Nightwish, ReVamp, ex-After Forever), kterou jsme mohli slyšet již na předchozí desce, dále mexická sopranistka Marcela Bovio (Stream of Passion) a řecký houslový virtuos Dimitris Katsoulis. Koncept alba se zabývá momentální situací naší společnosti, v níž je naše svoboda stále více omezována. Špehování a sledování je pořád častější a naše soukromí se pomalu, ale jistě vytrácí. Někteří lidé tvrdí "Já nemám co skrývat, tak je mi to jedno", ale každý z nás má nějaká tajemství, ne jenom kriminálníci a zločinci. Pod záštitou "boje proti terorismu" se vlády velkých národů a celosvětové korporace zmocní kontroly nad obyvatelstvem a prosazují své záměry bez většího odporu. Šíří kolem sebe strach, aby měli více moci, vydělali víc peněz a zachovali si nadvládu. Není snadné najít v televizi dobré dokumentární pořady na toto téma, jelikož si jen malá část médií zachovala nezávislý pohled na věc, ale když se budete zajímat o pravdu, nakonec ji naleznete. Skladby Faceless Spies (Anonymní špióni) a Paladins of Deceit (Rytíři falše) z konceptu National Security Extremism (Extremismus národní bezpečnosti) jsou perfektním příkladem témat, které nám jsou představeny na nové desce. Vládní propaganda a lži v mnoha zemích okolo celého světa, špehování, takzvaná "válka proti teroru", protěžovaná iluze "svobody", které se nám dostává jen proto, abychom byli pod kontrolou… Všechny tyto ideje jsou vyjádřeny ostrým jazykem textaře Marka Jansena a symfonicky progressivním death metalem, který je pro kapelu MaYaN tak charakteristický. Toto spojení činí z alba Antagonise jedno z nejsilnějších a nejkontroverznějších alb vůbec.
© ItalianManiac (překlad z Mayan Official, úpravy z různých zdrojů)
Antagonise: Track by Track
Burn Your Witches (Upal své čarodějnice)
Jack: Burn Your Witches obsahuje spíše tradiční, progressivní zpěv, o který se postaral Henning. Já se z této písničky tak trochu ponaučil, když jsem si uvědomil, že tohle je ten typ skladby, který nepotřebuje v každé části a v každé minutě symfonické elementy. Původně jsem byl rozhodnutý použít varhany a smyčce, ale nakonec jsme využili jen tradiční klávesový zvuk. Například, když Henning zpívá refrén, do té části jsem původně chtěl zakomponovat smyčce, ale neznělo to moc dobře, tak jsem to neudělal. Nakonec jsem použil pouze dechové nástroje pro posílení melodie, nic jiného vlastně ani nebylo potřeba. O melodičnost se stará sám Henning a já ji nechtěl narušovat. V závěru první skladby na minulém albu Quarterpast se objeví Floor a její zpěv plný neuvěřitelné energie, jenom na posledních pár vteřin. Tady jsme to udělali stejně. Samozřejmě znám Floor už spoustu let a stejně mě pokaždé překvapí. Odvedla vážně skvělou práci.
Bloodline Forfeit (Daň za původ)
Frank: Další skladbu napsal náš baskytarista Rob. Dokonce na demonahrávce nahrál všechny kytarové party. Stala se úvodní písní alba Antagonise. To je Bloodline Forfeit.
Capital Punishment (Trest smrti)
Jack: S písní Capital Punishment jsme si užili spoustu legrace. Nejdříve jsem nahrál takové malé intro, ale znělo moc lacině a syntetizátorsky. Když to slyšeli Mark s Frankem, tak řekli, že to zní jako "Best Of Syntetizátor" a že bych měl radši zkusit něco jiného. Rozhodl jsem se, že tedy zkusím orchestr a uvidím, co se stane. Vzniklo takové orchestrálnější intro této skladby. Když jsem dokončil tuto verzi, tak Joost van den Broek [producent alba, pozn. překl.] přišel s nápadem, že by Henning Basse a Marcela Bovio mohli nazpívat sbory. To vyšlo parádně, protože orchestr sám o sobě zněl dost dobře, ale teprve když se tam přidali oni dva a sbor, tak to byla naprostá bomba! Líbí se mi spojení jejich zpěvu a orchestru a tak vzniklo tohle sborově-orchestrální intro. Výsledek je super.
Na téhle skladbě se mi taky líbí, jak ze začátku zní hodně pozitivně, objevuje se tam Laura a její soprán, a najednou do ní vtrhne Mark, jeho chraplák a dvojitá basa. Mám rád ten kontrast, který se ve skladbě opakuje vícekrát. Super!
Insano (Šílenec)
Frank: Další píseň složil Mark na akustické kytaře. Také se v ní objevuje houslové sólo od Dimitrise. O studiovou nahrávku se postaral Isaac. Skladba je v italštině, nádherně jí nazpívala Laura a jmenuje se Insano.
Devil in Disguise (Ďábel v přestrojení)
Frank: Tohle byl jeden z prvních nápadů, které MaYaN kdy nahrál – ještě v době, kdy na kytaru hrál Sander Gommans. Když jsem se přidal do kapely, i pro mě to byla jedna z prvních skladeb, na které jsem pracoval. Loni jsme ji s Markem a Jackem dokončili a stal se z ní Devil in Disguise.
Interview s Robem van der Loo
Připravili jsme pro vás exkluzivní interview s basistou kapely MaYaN Robem van der Loo. Poskytl nám nejen detaily k nedávno vydanému videoklipu k písni War on Terror, ale také prozradil, na čem momentálně MaYaN pracuje a zda na turné zavítají někdy i k nám!
Před pár měsíci vydala kapela MaYaN svůj první oficiální videoklip k písničce War on Terror. Proč jste si vybrali pro svoje první video právě tuto písničku?
Během prvního zkoušení jsme diskutovali o možnosti nahrání videoklipu, tak jsme požádali každého člena kapely, aby napsal své dvě nebo tři nejoblíbenější skladby od MaYaN. No a War on Terror byla na prvním místě u všech členů, takže volba byla jasná! :)
Tuto píseň jsme si vybrali také proto, protože je jak hudebním, tak politickým prohlášením. Hudebním, protože MaYaN není jenom vedlejší projekt Epicy, ale opravdová kapela se svojí vlastní identitou a zvukem. A politickým, protože píseň a obzvlášť video jsou protiválečné.
Mohl bys nám poskytnout nějaké detaily ohledně natáčení videa? Kde se natáčelo a jak dlouho to trvalo?
Většina lidí si myslí, že jsme kvůli natáčení jeli někam na Střední východ, ale ve skutečnosti jsme ho natočili v severním Holandsku.
Náš režisér našel jednoho farmáře, který vlastní obrovský kus neopracované země. Kopali tam bláto, takže to vypadalo úplně jako poušť.
Celé video, včetně záběrů kapely i příběhu, bylo natočeno za jeden den na jednom místě. Bylo úžasné, jak rychle to zvládli!
S kým jste spolupracovali? Kdo video režíroval, natáčel, produkoval, atd.?
Režisérem a producentem našeho videa byl Tijo Oost. Spolupracoval jsem s ním už dříve, když jsem ještě byl v kapele Delain. Režíroval také naše video k písničce Stay Forever. Ohromila mě jeho kreativita, jelikož jsme tehdy neměli tolik peněz na natáčení videa, takže jsme museli zůstat u základních prvků. I když je video velmi jednoduché, mohli jste ho i tak vidět v některých mezinárodních hudebních pořadech a dodnes obstává i mezi klipy s vyšším rozpočtem.
Rád pracuji s lidmi, kteří dokážou udělat mnoho téměř z ničeho. To dokazuje, jak moc jsou talentovaní a kreativní. Tijo i tentokrát pracoval se stejným natáčecím týmem a jak můžete vidět, všichni se během krátké doby velice vypracovali. Jsem si jistý, že to nebylo naposledy, co jsme s nimi spolupracovali. :)
Kromě tebe a kapely můžeme v klipu vidět také jiné postavy (vojáky, arabskou rodinu). Jak se jmenují? Jsou to profesionální herci nebo proč jste si je vybrali?
Mám pocit, že někteří herci byli dobrovolníci a někteří jsou profesionálové. Jednoho z vojáků hraje dokonce Tijův bratr!
Když se podíváte velmi pozorně, můžete se všimnout, že ve videu hraje také Laura Macrì (hostující zpěvačka).
[Laura hraje pravděpodobně jednu ze zahalených žen, které se ve videu objevují mezi 0:41 až 0:45, pozn. překladatelky]
Herce našel Tijo, ale já je všechny neznám jménem. Poprvé jsme se s nimi potkali v den natáčení, takže tak. Ale myslím si, že všichni odvedli skvělou práci!
Video se zabývá velmi vážným tématem. Zobrazuje násilí na nevinných civilistech a znásilňování žen, jehož se dopouštějí američtí nebo evropští vojáci na misích v Iráku nebo v jiných zemích Blízkého a Středního východu. Kdo přišel s tímto nápadem pro klip?
No, hlavním „poselstvím“ tohoto videa je, že válka je špinavou hrou… To říkával dokonce i slavný generál MacArthur. Chtěli jsme natočit video, které lze vyložit několika různými způsoby, abychom vyvolali živou diskuzi. Způsob, jakým si video vyložíte, vypovídá o tom, jak moc jste tolerantní nebo naopak omezení, co se týče celého tématu.
Když jsme vybrali skladbu pro klip, začal jsem si pohrávat s tímto tématem. Poté, co jsem sepsal svoje nápady na papír, prodiskutovali jsme je společně s Tijem a Markem, což pro nás bylo velmi inspirativní. Potom Tijo sepsal seznam, dokončil příběh a začal pracovat na scénáři.
Co si ty osobně myslíš o tomto tématu?
Za prvé si myslím, že je velice omezené tvrdit, že jsou podle nás všichni vojáci vrahové a násilníci. Ale nemůžete říci, že se takové věci ve skutečnosti nedějí. Prostě existuje několik „zkažených jablek“, které dělají bordel a ostatním kazí reputaci. A všichni, kdo tohle popírají, by se měli probudit…
Ve videu je obětí hned několik:
1) Nevinní civilisté, kterým vojáci vyhrožují puškami.
2) Znásilněná dívka.
3) Chlápek, kterého zastřelí.
4) Voják, který zpanikaří a zmáčkne spoušť.
V tomhle případě tu jsou samí poražení, žádní vítězové… To je můj pohled na celou tuhle situaci.
MaYaN: Frank Schiphorst pro Femme Metal Webzine - část 1
V lednu tohoto roku vyzpovídala reportérka Femme Metal Webzine Franka Schiphorsta z kapely MaYaN. I když je interview celkem staré, po přečtení mě zaujalo, tak jsem se ho rozhodl přeložit i pro české, anglicky nepříliš hovořící fanoušky. V rozhovoru se například dozvíte, jak to bylo s natáčením a psaním skladeb a co MaYaN plánuje do budoucna. Příjemné počtení :-)
Franku, je mi velkým potěšením a ctí s tebou dnes dělat tento rozhovor! Gratuluji k vydání Antagonise. Pokud jde o celkový zvuk a estetický přístup, Antagonise je celkově mnohem temnější než vaše debutové album Quarterpast. Co nám můžeš říct o tom, jakým způsobem se pro toto album psaly skladby?
Ahoj Lauro, děkuji, potěšení je na mé straně! Psaní skladeb bylo v podstatě stejné… Jack, Mark a já jsme si spolu sedli a nahrávali jsme to, co jsme zrovna hráli, inspirovali jsme se našimi nápady vzájemně. Skladba se tak vytváří sama. :-) Tentokrát jsme se více zaměřili na plynutí skladeb a snažili jsme se je udělat trochu metalovější. Také jsme během předchozích let lépe poznali navzájem svůj styl, a protože teď máme v kapele jako stálé členy Lauru a Henninga a víme, co nám do kapely přinesli, pro mě osobně se skládání ještě zjednodušilo. Na albu můžete poprvé slyšet Roba, který dokonce napsal kytary a bicí pro úvodní skladbu Bloodline Forfeit, která se stala opravdovou peckou. Vždycky jsme otevřeni nápadům každého z kapely, takže je super, že napsal něco, co do alba skvěle sedí.